Czy komiks ma walory edukacyjne? Czy jest częścią literatury? Jakie formy przyjmuje "dymkowa" sztuka? Tego m.in. mogli się dowiedzieć uczestnicy debaty online "Komiks - literatura drugiej kategorii czy medium międzygatunkowe?".
Przedstawiono ogólne zagadnienia związane z komiksem (tytuły, autorów, rodzaje) i trudności definicyjne. Komiks jako medium międzygatunkowe wymyka się definicjom, a jednocześnie jest wspaniałym narzędziem edukacyjnym, zarówno literackim, jak i plastycznym. Uczestnicy debaty, wśród których znaleźli się m.in. nauczyciele i bibliotekarze, pracownicy instytucji kultury, podkreślili, że komiks jako połączenie obrazów i słów jest wyjątkowy. Pobudza wyobraźnię (poprzez dopowiedzenia), może zachęcić dzieci do czytania i obcowania z literaturą, bawiąc uczy, ucząc bawi.
Zauważono również wady medium komiksowego: przesyt obrazów może męczyć dorosłego czytelnika, który wcześniej nie stykał się z kadrami i dymkami.
W trakcie debaty trwała ożywiona dyskusja na czacie; uczestnicy podkreślili także konieczność szkolnej edukacji komiksowej i lobbowania za komiksami w kanonie lektur.
Debatę prowadził Paweł Jezierski, bibliotekarz i historyk, pracownik PBP Sieradz, moderator KMF "Sagitta", miłośnik komiksów i fantastyki.
Debatę przeprowadzono online 19 listopada 2020 r. za pomocą platformy Jitsi w ramach projektu "Pozwól mi szukać siebie" realizowanego w ramach programu Partnerstwo dla książki dofinansowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego ze środków Funduszu Promocji Kultury.